23. helmikuuta 2014

Hauskoja kertomuksia 4

Hauskoja ja opettavaisia kertomuksia on paljon. Luonnehdinta hauska ei aina ole ihan sopiva, mutta ehkä se edes jotenkin sopii alla oleviin. Osa on ihan vain opettavaisia.


Kaunein "ikonostaasi"...

"Olin 80-luvulla ensimmäisiä kertoja Neuvostoliitossa. Aika oli tuolloin uskontovastainen, vaikka joitakin kirkkoja oli tietenkin toiminnassa. Kiersimme Pietarin kirkoissa ja osallistuimme jumalanpalveluksiin. Itseäni kosketti eniten Smolenskin hautausmaalla käynti ja siellä nähty puinen korkea aita. Tuo aita oli tehty todennäköisesti kahdesta syystä.

Ensiksikin varmaan siksi, etteivät uskovaiset olisi päässeet autuaan Ksenian haudalla rukoilemaan ja osoittamaan rakkauttaan yhdelle kaupungin suojeluspyhistä. Toinen syy kenties oli se, etteivät ihmiset olisi ottaneet kaikkia haudan hiekkoja ikään kuin reliikeiksi mukaansa.

Ksenia
©Pravoslavie.ru

En tiedä. Tiedän vain sen, mitä näin nuorukaisen silmin: koko valtava aita oli tapetoitu uskovaisten esirukouspyynnöillä ja kiitoksilla Ksenian esirukousten voimasta tapahtuneiden ihmeiden johdosta. Ihmiset olivat saaneet rukousvastauksen mitä moninaisimpiin ongelmiin, hätään, puutteisiin. Tuo puinen aita julisti koko Pietarille: 'Ihmeellinen on Jumala pyhissään' tai 'Vanhurskaat huutavat ja Herra kuulee'.

Minulle tuo sittemmin purettu lauta-aita on jäänyt muistoihin yhtenä kauneimmista 'ikonostaaseista', jonka olen nähnyt..."

Ortodoksipappi Jyrki Penttonen kirjassa Pyhä auttaja autuas Ksenia (Lintulan luostari, 2014)


Raamattunäkemyksen aapinen

"Ortodoksisen raamattukäsityksen aapinen ilmenee kauniisti katsomalla alttaripöytää. Kunniapaikalla keskellä pöytää makaa kirja. Kyse ei ole koko Raamatusta, vaan juuri evankeliumikirjasta - sisältäen Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen evankeliumit.

Alttari
©Wikipedia

Tämä Kristuksen elämän, kärsimyksen, kuoleman ja opetuksen 'sanallinen ikoni' asetetaan 'syrjään' - sivummalle - vain liturgiassa, ortodoksisessa ehtoollisjumalanpalveluksessa. Tietyssä kohdassa sen tilalle tulee malja ja lautanen, leipä ja viini.

Evankeliumeista luetaan ja saadaan kuulla Kristuksesta. Sivummalle evankeliumikirja asetetaan, vain ja ainoastaan, kun on aika syödä ja juoda Kristusta..."

Ortodoksipappi Lars Ahlbäck (s. 1978) alustuksesta ortodoksisesta raamattunäkemyksestä kirkkoon liittymistä harkitseville


Marmeladov säälistä

"Meitä voi sääliä vain hän, joka säälii kaikkia ja ymmärtää kaikkia ja kaikkea, hän on ainoa, hän on myös Tuomari. Hän tuomitsee kaikki ja antaa anteeksi niin hyville kuin pahoille, niin viisaille kuin nöyrille. Ja saatuaan kaiken päätökseen Hän puhuu myös meille: Tulkaa, hän sanoo, myös te! Tulkaa te juopot, tulkaa te heikot, tulkaa te häpeämättömät! Ja tulemme kaikki, vailla häpeää, ja astumme Hänen eteensä. Hän sanoo: Te olette sikoja! Eläinten kaltaisia ja tapaisia, mutta tulkaa tekin! Silloin viisaat ja ymmärtäväiset korottavat äänensä: Herra! Miksi otat nuokin luoksesi?

Hän vastaa: Siksi, te viisaat, otan nämä luokseni, siksi, te ymmärtäväiset, otan nämä luokseni, että yksikään heistä ei pitänyt itseään sen arvoisena... Hän ojentaa meille kätensä, ja me lankeamme maahan... ja itkemme... ja ymmärrämme kaiken! Silloin me ymmärrämme kaiken! Ja kaikki ymmärtävät... Herra, tulkoon sinun valtakuntasi!"

Fjodor Dostojevski, k. 1881, Marmeladov-hahmo Rikos ja rangaistus -kirjassa. Suomentanut Olli Kuukasjärvi (Otava, 2008)


Suuri oivallus

"Tuskakseni sain ymmärtää, että filosofin 'työllä' ei Esa Saarisen, Pekka Himasen ja muutaman yliopistotutkijan ja -lehtorin lisäksi elä kovin moni. Filosofi voi olla vain sivutöikseen. Mutta suurempi tuska oli se, että yliopistofilosofia oli kovin kaukana lukion filosofian kursseista – ja niiden elämän kokoisista kysymyksistä.

Siis takaisin professorin vastaanotolle. Hän odotti, että minulla olisi jokin ongelma koskien tutkimusaiheen valintaa, mutta ei: minulla oli ongelma koskien oman ELÄMÄNTIEN valintaa. 'Kahden vuoden filosofian opintojen jälkeen haluaisin viljellä perunaa, työntää käteni kyynärpäitä myöten multaan!' parahdin. Professori näytti pelästyneeltä, inhimillisen todellisuuden ja epävarmuuden yllättämältä. 'Tässä on nuorukainen, joka pohtii OMAA elämäänsä!' Hätääntyneellä katseellaan hän mittaili uloskäyntejä, joiden tukkeena minä kuitenkin istuin kysymyksineni.

Pappi Tuomas Kallonen
©Outokummun Seutu

Tuolla hetkellä sain suuren oivalluksen: minun janoni ei sammuisi tässä talossa. Ei edes opiskelijoiden illanvietoissa. Olin kurkkuani myöten täynnä viisastelua ja käsitteillä miekkailua. Halusin päästä käsiksi ytimeen, elämän ytimeen, siihen mistä nousevat rakkaus, kauneus, hyvyys, ihmetys - kaikki elämän suurimmat asiat!"

Ortodoksipappi Tuomas Kallonen, Teologiaa opiskelemaan -sivustolla


Kirkollinen ura?

"Luulisin, että ne kaksi piispanvihkimystä, jotka toimitettiin täällä Solovetskissa on selkeä viesti niille munkeille, joiden pää pyörii ajatuksesta piispuudesta ja luulevat, ettei elämää ole, jos he eivät kolmekymppisinä ole arkkimandriittoja...

Isä Panteleimonin vihkimys piti olla 10. elokuuta, mutta se jouduttiin siirtämään. Ilmoittaessani tästä Panteleimonille hän sanoi: 'Ehkäpä se voitaisi kokonaan peruuttaa?' Kiitos piispa Panteleimon näistä sanoista, ne lämmittivät sieluani.

Piispa Panteleimon
©Pravmir.ru

Meidän tulisi lähestyä piispuutta tällä tavalla. Jos se on osasi, vastaanota se, jos ei, jatka siinä missä olet. Loppujen lopuksi emme tule seisomaan Jumalan edessä arvojärjestyksessä, eikä koruristien määrän mukaan tai palvelitko mitralla tai tavallisella päähineellä. Saattaapi olla, että patriarkka tulee siivojanaisen jälkeen ja katsoen häntä silmiin pyytää: 'Maria Ivanovna, hyvä olisi jos rukoilisit puolestani...'"

Patrkarkka Kirill, s. 1946, puheesta 22.8.2010 Solovetskin luostarissa


Blogikirjoituksen kertomukset ja opetukset ovat olleet esillä Sana papilta -blogin Facebook-sivulla.  Tykkäämällä Facebook-sivusta saa sivun päivitykset omalle Facebook-aikajanallensa.