19. elokuuta 2012

Papilta kysyttyä 19

Miksi kirkossamme pitää seistä?

Jumalanpalveluksissa tosiaan seistään paljon, mutta istutaan toki myös. Seisomalla osallistumme jumalanpalvelukseen. Emme ole vain katsojia, kuten vaikkapa jääkiekko-ottelun katsomossa. Seisominen on myös tapa osoittaa kunnioitusta, onhan kirkkorakennus pyhä paikka.

Jos jalkoja väsyttää, voi hieman liikkua kirkossa ja mennä katsomaan lähemmin mielenkiintoista ikonia, tai istua hetken ja levätä. Vanha piispa sanoi kerran viisaasti: "On parempi istuen ajatella Jumalaa, kuin seisoen - jalkojaan."


Kuka sanat keksi?

Rukouskirjan sanoja
Sanat keksi Jumala. Eikö olekin ihmeellistä, että osaamme puhua ja kirjoittaa. Laulaakin. Käytämme myös kehonkieltä. Jopa eläimet puhuvat keskenään, vaikka emme ymmärrä niiden kieltä. Sanoilla voi myös satuttaa, siksi pitää olla varovainen.

Sanat on ihme. Ihmettelemällä sanoja lähdemme suurelle seikkailulle, joka voi alkaa vaikkapa sanoilla: "Hei, kukas sinä olet?"


Uskotko, että Jumala loi ihmiset ja muut tyypit?

Ihmisen luominen
Uskon. Jumala on luonut ihmisen ja paljon muitakin tyyppejä. Kaikista Jumalan luomista tyypeistä ihminen on tärkein. Sinä ja minä, me kaikki olemme todella arvokkaita.

Ihmisellä ei ole hintaa. Tunnettu taideteos voi maksaa miljoonia, mutta ihminen on tätäkin arvokkaampi. Ihminen on Jumalalle yhtä arvokas, vaikka hän tekisi tyhmyyksiä ja paljon pahempaakin. Emme saisi koskaan unohtaa olevamme Jumalalle rakkaita. Hän on meidän Luojamme. Eräs pappi kysyi aina ihmisiltä: "Muistatko, että olet Jumalalle rakas?"


Kuolemanrangaistus?

Elämän ja kuoleman kysymys, kirjaimellisesti. Sukua kysymyksille abortista ja eutanasiasta.

Solženitsyn
Huoli vangeista on osa uskoa, kuten Kristuskin opetti: "Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni." (Matt. 25:36) Ortodoksinen kirkko "uskoo" ihmiseen vaikka kuinka paatunut tämä olisi. Joskus tämä vaati uskoa paljon ja usko Jumalaan on pikkukysymys sen rinnalla. Usko ihmiseen vaati usein enemmän kuin "sinapinsiemen" verran uskoa. Historia ja nykyaikakin on täynnä "hirviöitä". Hirviöiden tappaminen ei kuitenkaan ole ratkaisu, sillä hyvän ja pahan häilyvä raja kulkee jokaisesssa ihmissydämessä, kuten venäläinen nobelkirjailija Aleksandr Solženitsyn (k. 2008) asian ilmaisi.

Ortodoksinen kirkko on johdonmukaisesti elämän puolella. Myös kysymyksessä kuolemanrangaistuksesta. Ortodoksinen kirkko iloitsee kun kuolemanrangaistuksesta luovutaan. Elämä on äärettömän arvokasta. Alusta loppuun saakka. Jokainen hengenveto ja sydämenlyönti on pieni ihme. Päätös elämän päättämisestä ei kuulu ihmiselle. Kuolemanrangaistuksessa on kaksi erityistä ongelmaa. Ylitsepääsemättömiä. Ongelmat ovat lopullisuus ja peruuttamattomuus.

Ei ole kuin yksi maallinen elämä. Yhtenä päivänä se päättyy - lopullisesti. Kuolemanrangaistuksen vaatimusten takana on useimmiten juuri kostonhalu, eikä sovinto. Sovinnolla ei tietenkään tarkoiteta vapauttamista tai rankaisematta jättämistä. Vankiloitakin on kaikenlaisia, mutta yleisesti ilmaistuna kannustetaan mitoittamaan rangaistus teon mukaiseksi ja pyrkimään kasvattamaan vankia. Itse asiassa vanha "silmä silmästä" laki muinaisuudesta ei ollut kostonlaki, vaikka se hyvin raa'alta kuulostaakin. Senkin tarkoitus oli mitoittaa rangaistus tekoon, ettei esimerkiksi omaisuusrikoksesta rankaistaisi kuolemalla. Kuolemanrangaistus "lopullisena ratkaisuna" ei ole vaihtoehto, ei edes "silmä silmästä" ajatuskululla.

Kuolemanrangaistuksen lopullisuus vie sitten sen peruuttamattomuuteen. Virheitä sattuu, se on inhimillistä. On teloitettu täysin viattomia. Se on tosiasia. Ei ole auttanut edes kuinka oikeudenmukaiset ja kehittyneet oikeustoimet. Ei edes syyllisiä kuulu tappaa, ei syyllisyys tee kuolemantuomiosta hyväksyttävää. Elämän jatkuessa on armonaikaa. Ortodoksinen kirkko palvelee vankeja, paatuneimpiakin. Heitä kannustetaan katumukseen ja mielenmuutokseen. He ovat esirukouksen piirissä.

Nikolaos estää teloituksen
Venäläinen taitelija Ilja Repin (k. 1930) on maalannut taulun, mikä kuvaa Nikolaos Ihmeidentekijää (300-luku) estämässä teloitusta tapahtumasta. Kristus opetti: "Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan kaatuu." (Matt. 26:52) Nikolaos kylläkin "tarttui miekkaan", mutta ihan muista syistä.

On lopuksi todettava, että vaikka yllä on puhuttu vain vangeista ei ortodoksinen kirkko tietenkään unohda uhreja. Se ei myöskään vähättele heidän kärsimyksiään. Mutta, murhan tai muun kauhistuttavan rikoksen, tai rikoksien, jälkeen murha ei ratkaise mitään.

Kysymykset abortista, eutanasiasta ja kuolemanrangaistus ja ortodoksisen kirkon kanta niihin on nähtävä osana pyrkimystä kaiken elämän varjelemiseen. Liian usein nämäkin kysymykset ja niiden vastaukset ovat "eettisten laskutoimitusten" kaltaisia. Ikävä kyllä "arvomaailmasta on tullut pinnallista tai korostuneen suhteellista", kuten arkkipiispa Leo (s. 1948) on todennut. "Elämän kunnioittamisen välttämättömyys sekä velvollisuus suojella elämää ymmärretään hyvin syvällisessä ja laajassa mielessä", kirjoitti Nikean metropoliitta Johannes Rinne (k. 2010).

Yhdysvalloissa keskustellaan paljonkin kuolemanrangaistus-kysymyksestä. Vuonna 1989 Amerikan ortodoksinen kirkko tuomitsi sekä abortin ja kuolemanrangaistuksen. Yhdysvalloissa on niitä, jotka kylläkin vastustavat aborttia, mutta samalla hyväksyvät kuolemanrangaistuksen. Ortodoksinen kirkko Yhdysvalloissa otti siis selkeän kannan näissä ja johdonmukaisesti vastustaa molempia.


Pussy Riot?

Helmikuussa Pussy Riot –nimellä tunnettu ryhmä ryntäsi Kristus Vapahtajan katedraaliin Moskovassa ja esitti punkesityksen.

Riehumista katedraalissa
Tempaus oli mauton ja sopimaton. Toki ilmaisunvapauden nimissä voi mauttomastikin toimia. Sopimattomalla käytöksellä, kuten tiedetään, saa usein huomiota. Pussy Riot on saanut huomiota yli odotusten. Sosiaalinen media osoitti taas kuinka nopeasti eräänlainen ”trendiaktivismi” kiihtyy kiihtymistään, kun olosuhteet ovat suotuisat. Moni julkkis syystä tai toisesta myös tarttui tilaisuuteen. Ulkoisesti asetelma oli herkullinen. Ortodoksinen kirkko partoineen, mustine viittoineen ja ikiaikaisine perinteineen, Venäjän kylmä viranomainen ja sitten kuvankauniit nuoret naiset. Ilmiönä tämä kiinnostaa.

Tempaus katedraalissa oli kiistatta mauton, mutta se oli myös laiton. Tätä se oli ei vain Venäjällä, vaan myös Suomessa. Suomen laissa todetaan: "[Se joka] loukkaamistarkoituksessa julkisesti herjaa tai häpäisee sitä, mitä uskonnonvapauslaissa tarkoitettu kirkko tai uskonnollinen yhdyskunta muutoin pitää pyhänä, tai meluamalla, uhkaavalla käyttäytymisellään tai muuten häiritsee jumalanpalvelusta, kirkollista toimitusta, muuta sellaista uskonnonharjoitusta taikka hautaustilaisuutta."

On hyvä muistaa, että oikeustoimiin tempaus olisi johtanut Suomessakin. Vetoamalla "ilmaisunvapauteen" ei olisi täälläkään selvinnyt tuomiotta. Ilmaisunvapauden nimissä ei voi rynnätä osoittamaan mieltään vaikkapa synagogaan, moskeijaan tai kirkkoon. Venäjän ortodoksinen kirkko korosti johdonmukaisesti, ettei se puutu viranomaisten ja oikeuslaitoksen toimiin. Tässä tapauksessa eikä muulloinkaan. Sehän sitä paitsi olisi mitä ihmeellisintä oikeuden ja kirkon sekoittamista.

Tiedän toki, että Pussy Riot osoitti mieltään jo kauan ennen katedraalitempausta. Tempauksia oli ties missä. Kohteena heillä oli toistuvasti vallanpitääjät ja niin myös katedraalitempauksessa. Yksi raja kuitenkin ylittyi, kun katedraaliin rynnättiin. Itse asiassa he jo kaksi päivää aikaisemmin ryntäsivät Bogojavlenskin katedraaliin Moskovassa (netissä leviävä punkrukouksen video koostuu pääosin Kristus Vapahtajan katedraalissa tapahtuneesta, mutta osa otoksista on toisesta katedraalista). Mielenosoitusten kohteena oli nyt myös Venäjän ortodoksinen kirkko. Uhri - siis kirkko - itse luonnehti sitä näin: "Se oli jumalanpilkkaa ja pyhäinhäväistys. Tietoinen ja harkittu pyhän loukkaaminen ja karkea vihamielisyyden osoitus miljoonia ihmisiä ja heidän tunteitaan kohtaan."

Risti kaadetaan Kiovassa
Oikeustoimet olivat hieman kohtuuttomat. Luulen, että asia korjaantuu. Päivänä jolloin oikeus antoi tuomionsa Venäjän ortodoksinen kirkko julkilausumassaan toivoi lain armeliaisuutta naisille. Se toivoi naisten jatkossa pidättäytyvän pilkasta. Mielikuva täysin armottomasta Venäjän ortodoksisesta kirkosta ei missään vaiheessa oikein ollut todellisuutta, vaan enemmänkin juuri rakennettu ja ylläpidetty mielikuva. Tietenkin uskovien joukossa oli sekä ankarien että lievempien seuraamuksien kannattajia. Kirkko itse kiitti julkilausumassaan kaikkia sitä rauhanomaisesti tuenneita. Toivottavasti naisten kannattajien joukossa myös löytyisi malttia.

Arkkipiispa Leo (s. 1948) totesi tapauksesta seuraavaa: "Punkryhmän jäsenten saamat vankeustuomiot ovat länsimaisen oikeustajunnan näkökulmasta kovia. Kysymyksessähän ei ollut henki- tai omaisuusrikos vaan yleisen järjestyksen rikkominen. Provokaationa tehtyä jumalanpilkkaa ei pidä tuomita samalla asteikolla kuin raskaampia rikoksia. Sen jälkeen kun tytöt joutuivat oikeuden rattaisiin, myös Venäjällä ryhdyttiin kirkon piirissä puhumaan kohtuudesta ja oikeudesta tuomioiden suhteen."


Papilta kysytään kaikenlaista. Olen yrittänyt vastata kysymyksiin kykyjeni mukaan. Kolme ensimmäistä kysymystä ja vastausta on ilmestynyt Tuohustuli-lehdessä (1/2011, s. 15). Muita Papilta kysyttyä -blogikirjoituksia alla:
  • Papilta kysyttyä - Onko papin työ kiva? Mitä tarkoittaa XB? Naispappeja? Ehtoollispaasto?
  • Papilta kysyttyä 2 - Miksi ikoneita suudellaan? Eikö lapsen pitäisi itse päättää? En enää käy jumalanpalveluksissa, koska pappi oli ilkeä? Voiko ei-ortodoksi osallistua jälkiviinistä ja -leivästä?
  • Papilta kysyttyä 3 - Onko yhteinen ehtoollislusikka terveysvaara? Miksi jumalanpalvelukset ovat niin pitkiä? Ortodoksiseen kirkkoon liittyminen?
  • Papilta kysyttyä 4 - Eutanasia? Ateistin osallistuminen jumalanpalvelukseen? Keskustellaanko ortodoksisesta opista?
  • Papilta kysyttyä 5 -Lapset jumalanpalveluksissa? Muistelulappujen ja -kirjan täyttö? Pukeutumumisesta jumalanpalveluksiin?
  • Papilta kysyttyä 6 - Miksi jumalanpalveluksissa rukoillaan? Avoin arkku? Miksi ortodoksit palvovat ikoneita?
  • Papilta kysyttyä 7 - Miksi ristissä on poikkipuu? Epäilys? Mielialalääkkeet?
  • Papilta kysyttyä 8 - Luterilainen ortodoksisella ehtoollisella? Suosikkikirjasi?
  • Papilta kysyttyä 9 - Ateismi muodikasta? Miten ihmisarvo määritellään?
  • Papilta kysyttyä 10 - Uskonto ja sota? Paljonko ortodokseja on? Aukkojen Jumala?
  • Papilta kysyttyä 11 - Miten suudella ikonia? Ortodoksinen loisteliaisuus? Nainen alttarissa? Kännykkä jumalanpalveluksessa?
  • Papilta kysyttyä 12 - Ristinmerkki? Miksi jumalanpalveluksissa rukoillaan ainoastaan ortodoksien puolesta? Kirkollisvero?
  • Papilta kysyttyä 13 - Miten käyttäytyä suitsutuksen aikana? Kaunokirjallisuus? Pyhät hallitsijat?
  • Papilta kysyttyä 14 - Uskonnonopetus? Onko luterilainen kristitty? Pitääkö käydä jumalanpalveluksissa?
  • Papilta kysyttyä 15 - Peitteen heiluttaminen liturgiassa? Onko Jumala mies vai nainen? Onko vastasyntynyt lapsi syntinen?
  • Papilta kysyttyä 16 - Naimisiin? Ortodoksipappi ja politiikka? Jälkiviini? Tolstoi ja ortodoksinen kirkko? Jumalanpelko?
  • Papilta kysyttyä 17 - Maailmantalous? Ortodoksikummi? Jooga? Ortodoksinen kirkko ja alkukirkko?
  • Papailta kysyttyä 18 - Kasteen käytännön järjestelyt? Abortti?
  • Papilta kysyttyä 20 - Kadotus? Ehtoollinen ja synnintunnustus?